تبلیغات
معلم چند پایه ( رضا نادریان - شهرضا ) - اصولی برای کیفیّت بخشی به کلاس های چندپایه (رضا نادریان، مهدی کاظمی،مجتمع میعاد، شهرستان سمیرم)
معلم چند پایه ( رضا نادریان - شهرضا )
آموزش، همه جا، همه وقت، برای همه
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


رضا نادریان
معاون آموزگار دبستان امام علی (ع) استان اصفهان دراین وبـــــلاگ سعی دارم به َدورازهـرگونه دغدغه فکری ومعیشتی وسایل کمک آموزشی دست سازو مقالات ومطالبی که در زمیـنه شغلی برای معلمان، مفیداست را با همکاری سایر همکاران جمع آوری نموده و این کمترین تلاش خود راتقدیم می کنم به :
همه ی آنـانی که با عشق شروع می کنند وبا مـهربانی و صداقت زندگی می نمایند.
وباپاکی...
مگر این گونه بودن پایانی به دنبال دارد؟
وسخن پایانی این که:
ذهن ظــــــرفی نیست كه باید پر شود، بلكه آتشی است كه باید افروخته شود.
اعتبار انسانها به حضورشان نیست بلکه به دلهره ایست که در نبودشان درست میکنند.
ایمیل نویسنده ی وبلاگ : rezanaderian52@gmail.com

مدیر وبلاگ : رضا نادریان
نظرسنجی
نظر شما درباره مطالب این وبگاه چیست؟






اصولی برای کیفیّت بخشی به کلاس های چندپایه (رضا نادریان، مهدی کاظمی،مجتمع میعاد، شهرستان سمیرم)

اشاره

      برپایه ی آمارهای نظام آموزش و پرورش ایران، حدود یک میلیون دانش آموز در کلاس های درس چندپایه به تحصیل می پردازند.  کلاس های درس چندپایه به کلاس هایی گفته می شود که در آن، دانش آموزان از دو تا شش پایه ی تحصیلی (به صورت مختلط) درس می خوانند. نگاه های مختلفی به کلاس های درس چندپایه وجود دارد. برخی این کلاس ها را جزو معضلات نظام آموزشی می دانند و بعضی، وجود این کلاس ها را به مثابه فرصتی برای یک عمل آموزش و پرورش بهینه به شمار می آورند.( آقازاده، 1383). معلّم در کلاس درس چندپایه علاوه بر این که نیازمند صلاحیّت های حرفه ای معلّمان در کلاس های عادی و تک پایه است، باید بتواند به عنوان مدیر و رهبر آموزشی، متخصّص در تمام پایه ها، مسئول سازماندهی کلاس و برنامه ریزی درسی، محقّقی فعّال و ... ایفای نقش نماید. انجام مسئولیّت های یادشده نیازمند کسب دانش، نگرش و مهارت های ویژه ای است.

اینک در پی جهش به سوی تحوّل بنیادین و تغییر نگرش ها در قلمرو آموزش و پرورش، با تکیه بر مبانی تعلیم و تربیت اسلامی و توجّه به چهارچوب برنامه ی درسی ملّی، کوشیده ایم تا با بهره گیری و نظرخواهی از همکاران محترم شاغل در مدارس کوچک( چندپایه) و تجربیّات خود، نکاتی را در رابطه با کیفیّت بخشی به این نوع کلاس ها ارائه نماییم.

واژگان کلیدی :کلاس چندپایه ، معلّم، تدریس اثربخش، مدیریت زمان،سند تحوّل بنیادین.

الف)آموزشی

1- مدیریت زمان

*یادآوری درس های پایه ی اوّل برای دانش آموزان پایه ی دوّم در اوایل سال تحصیلی (به ویژه در مناطق دوزبانه) با همکاری دانش آموزان پایه های دیگر.

*کارِگروهی پایه های مختلف با هم (دانش آموزان یک نفری پایه های متوالی می توانند هم گروهی خوبی باشند).

* تعیین فعّالیّت های خاص برای دانش آموزان فرعی قبل از شروع تدریس برای پایه محور .

*یادآوریِ زمان های استراحت توسط دانش آموزان به معلّم؛ بعضاً ممکن است درکلاس جریان تدریس زمان بیش تری طول بکشد و زمان استراحت دانش آموزان کم تر از حد معمول شود.

* عدم جایگزینی دروسی مانند ریاضی به جای ورزش و هنر، به بهانه ی کمبود وقت.

* تعامل فراگیران پایه های پائین تر با پایه های بالاتر،برای افزایش بار علمی خود.

* تعیین تکالیف هدفمند برای دانش آموزان،قبل از اتمام وقت مدرسه (نه در حین تعطیلی مدرسه).

2-پرورش اعتماد به نفس و خلاقیّت دانش آموزان

*از دانش آموزان پایه اوّل بخواهید،کلماتی را که یاد گرفته اند از کتاب بخوانیم پایه ی دوم انتخاب و برای دیگران بخوانند یا نشان دهند.

* برای توانمند سازی فراگیران پایه های مختلف[1]،سعی شود فعّالیّت ها توسط خودشان در پوشه کار قرار بگیرد.

*دادن فرصت به فراگیران برای تفکّر،قبل از پاسخ به سوالات در کلاس چند پایه.

*اگر دانش آموزِ یکی از پایه های پایین تر، به عللی ( از جمله: هوش و دقّت بیش تر، توجّه به معلّم هنگام تدریس در پایه های بالاتر و ....)می تواند به یکی از سوالات پایه های بالاتر،پاسخ بدهد، اجازه این کار را به او بدهید.

3- مدیریت بازخورد

*بازخوردهای کتبی را برای دانش آموزان بخوانید.(خصوصاً برای پایه های اوّل).

* صحبت نکردن مداوم معلّم باگویش محلّی با دانش آموزان برای تقویت زبان فارسی در فراگیرانِ مناطق دوزبانه.

*بهتر است معلّم، در مناطق دوزبانه در اوایل سال تحصیلی درارائه ی بازخوردها به دانش آموزان پایه های اوّل از بازخوردهای شفاهی و گاهی (بر حسب لزوم) به زبان و گویش محلّی دانش آموز استفاده کند.

نکته مهم این است که بازخورد معلّم باید با توانایی درک دانش آموز سازگار باشد، زیرا بازخورد فقط وقتی مفید است که دانش آموز آن را بفهمد.( رستگار، 1389، ص118)

*با توجّه به استقرار نظام آموزشی3-3-6، و حضور توامان دانش آموزان نظامِ کمّی با دانش آموزان نظام ارزش یابی توصیفی، معلّمان ارجمند نباید در ارائه ی بازخورد به گونه ای عمل نمایند که دانش آموزان نظام ارزش یابی توصیفی، دچار دوگانگی شوند و از معلّم بپرسند:اجازه!پس بگید نمره ما چند شده؟ بسیار خوب ، یعنی چند؟!

4- مدیریت برنامه ی کلاسی

* به دلیل کم سوادی برخی از والدین، معلّم می تواند برنامه ی هفتگی را دراختیار دانش آموزان قرار دهد تا به منزل برده و در محلّ مناسبی نصب نمایند تا کلیه ی کتاب ها را با خود به همراه نیاورند.

* در تنظیم برنامه های کلاسی سعی شود، فرعی یا محور بودن پایه ها درج گردد.

* در تنظیم برنامه های کلاسی سعی شود برای پایه های محور در یک زنگ، تنوّع دروس رعایت گردد .

* برای ایجاد تنوّع، سعی شود در پایه های محور،دروس مشکل در یک روز پشت سرهم قرار نگیرند.

* لازم است معلّم، جدول بودجه بندی دروس را تعیین و در کلاس نصب نماید و دانش آموزان را نسبت به این جدول توجیه کند.

5-مدیریت رسانه

* استفاده از فناوری های نوین (کتاب الکترونیک) در تدریس برای تعمیق یادگیری دانش آموزان پایه های مختلف.

6- استفاده از معلّم یار

*پس از تدریس دروسِ خواندنی مثل بخوانیم، هدیه های آسمان و.... به فراگیران اجازه دهید تا در یک اطاق دیگر مدرسه، درس را مجدداً برای خود بخوانند و با هم تبادل نظر کنند.

*کمبود وقت،بهانه ای برای انجام تمام فعّالیّت های کتاب بنویسیم در خانه نگردد.

* برای استفاده بهینه از زمان، گفتن املا یا بعضی از فعّالیّت های کتاب بنویسیم پایه های پایین را به پایه های بالاتر واگذار کنید.( با نظارت و راهنمایی)

7- مدیریّت فضای فیزیکی

* ایجاد نشاط و شادابی در کلاس با جمع آوری وسایل اضافی(کمد بایگانیِ بخشنامه ها ،پوسترهای اضافی و...).

*اختصاص مقداری از محوطه ی کلاس، برای برپایی نمایش گاهی ساده از کارهای دستی و ... دانش آموزان پایه های مختلف.

8- استفاده از مجلات رشد و کتب غیر درسی.

*استفاده از مطالب متنوّع مجلات رشد در بهبود یادگیری دانش آموزان (در دروس مختلف)موثّر است.

* آوردن کتب غیردرسی دانش آموزان وتجهیز کتاب خانه ی مدرسه، در بهبود یادگیری دانش آموزان موثّر است.

9- تلفیق دروس وپایه ها

* می توان با ایجاد انگیزه ای کافی، دروسی را که با هم مشترک می باشند برای کلّ کلاس تدریس کرد. به طور مثال مبحث "خداشناسی "که در کتاب های پایه های مختلف وجود دارد.

* معلّم می تواند در مواردی که لازم می بیند،توجّه کلّ دانش آموزان را به مطلبِ آموزشی جلب نماید.

* انجام تدریس درضمن گردش علمی در طبیعت سودمند است؛درس چشمه و چراگاه در پایه ی اوّل، چادر نشینان در پایه ی سوم، گزارش نویسی درپایه چهارم، ناهمواری ها در پایه ی پنجم و عوامل موثّر در کشاورزی در مطالعات اجتماعی پایه ی ششم.

* تعامل دانش آموزانِ دو مدرسه ی چندپایه باهم، مشورت وتبادل نظر پایه های مختلف.

10- چند راه کار

*ارتباط عاطفی معلّم باهمه دانش آموزان( با سن و جنسیّت مختلف)، اهمیّت مضاعفی دارد.

*شرکت مداوم معلّم چندپایه در جلسات شورای آموزگاران مجتمع و استفاده از نظرات همکاران در بهبود مسائل آموزشی و پرورشی دانش آموزان[2].

*بهره گیری از طبیعت (شن، خاک، کوه، درخت، مناظر زیبای روستایی و ... ) برای تدریس دروس مختلف.

* رعایت توالی پایه ها در مدارسی که با دو معلّم اداره می شود؛ (تدریس پایه های اوّل تا سوم توسط یک معلّم و پایه های چهارم تا ششم توسط معلّم دیگر).

* عدم به کارگیری سرباز معلّمان در مدارس چندپایه ( با توجّه به ظرافت های خاصّ این کلاس ها ).

* با عنایت به استقرار نظام آموزشی3-3-6، شایسته است یک یا دو دانش آموز پایه ششمی را به مدارس تک پایه راهنمایی کرد.

* ترغیب دانش آموزان بدو ورود، به شرکت درکلاس های پیش دبستانی یا آمادگی [3].

* تاکید بر فارسی صحبت کردن والدین با فرزندان در خانه در مناطق دوزبانه.

* شرکت مدیران مجتمع ها،در دوره های ضمن خدمت کتب جدید التألیف.

* تداوم جشنواره الگوهای تدریس برتر تا مرحله کشوری برای تعامل بیش تر معلّمان چندپایه ( راهکار 7/[4]11سند تحوّل بنیادین).

* جلوگیری از ورود همکارانی که سال ها در مدارس تک پایه، مشغول تدریس بوده اند و به دلایلی در سال های نزدیک به بازنشستگی برای تدریس مدارس چندپایه را انتخاب می کنند.

ب) پرورشی و تربیت بدنی

- برنامه ریزی برای برگزاری مراسم صبح گاه توسط دانش آموزان پایه های مختلف.

- معلّم باید با عنایت به مختلط بودن دانش آموزان (دختر و پسر) در مدارس چند پایه، از گفتن مطالبی که مربوط به جنس یا سنِ مشخصی است در جمع مختلط دانش آموزان اجتناب نماید.

- رعایت اعتدال توسط معلّم در هر زمان (تدریس و .. )؛حتّی در نگاه خود بین دانش آموزان پایه ها و جنسیّت های مختلف.

- معلّمانی که در روستا بیتوته می نمایند، با توجّه به شأن بالای معلّمی[5]و الگو پذیری دانش آموزان، لازم است حتّی در زمانی غیر از فعّالیّت های رسمی مدرسه، شأن معلّمی خود را رعایت کنند.

- اگر دانش آموزانی با نیازهای ویژه در کلاس،هستند، نبایددانش آموزان دیگر متوجّه مشکل خاصّ رفتاری یا آموزشی آن ها شوند.

- قرار دادن زنگ ورزش برای کلیه ی پایه ها به صورت همزمان در مدارسی که با یک معلّم اداره می شود.

- پیش بینی بازی ها و فعّالیّت های شاد برای زنگ ورزش، در مواقع بارندگی برف یا باران.

- همراهی معلّم با دانش آموزان در زنگ ورزش و استفاده از بازی های بومی و محلّی در مدارس چندپایه.

ج ) بهداشتی

- تعیین بهداشت یاران محیط و کلاس، مسئول تغذیه و ... در اوایل سال تحصیلی با مشارکت دانش آموزان.

- اختصاص زنگی به نام"زنگ صبحانه "در مدرسه.

نتیجه: یکی از اقدامات موثّر جهت تجدید حیات شبکه مدارس ابتدایی برای ایجاد امکان دسترسی همگان به مراکز آموزش و پذیرش تعداد بیش تر کودکان، تشکیل کلاس های چندپایه در صورت لزوم است. تدریس چندپایه می تواند به عنوان یک راهکار موثّر آموزشی و اقتصادی، آرمان های ملّی را در زمینه آموزش و پرورش برای همه به ویژه در مناطق دور و محروم و جذب پسران و دختران بازمانده از تحصیل تحقّق بخشد. البته باید در این خصوص آموزش های لازم را به معلّمان کلاس های درس چندپایه داد.( آقازاده، 1383، ص1).

منابع و مآخذ:

آقازاده، دکتر محرّم و فضلی، رخساره .(1384). راهنمای آموزش در کلاس های درس چندپایه، تهران :آییژ.

بروکهارت، سوزان .(1389).ارزش یابی توصیفی یعنی بازخورد موثّر، ترجمه طاهره رستگار، تهران: موسسه فرهنگی منادی تربیت.

تجربیّات دریافتی همکاران شاغل در مدارس چندپایه شهرستان سمیرم

سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش.



1- با توجّه به راهکار3/5: توانمندسازی دانش آموزان ساکن در مناطق محروم، روستاها و حاشیه ی شهرها ، عشایر کوچ نشین و همچنین مناطق دوزبانه با نیازهای ویژه با تاکید برایجادفرصت های متنوّع و با کیفیت

1- راهکار2/13 :افزایش کارآمدی شوراهای درون مدرسه ( مانند شورای معلّمان ، شورای دانش آموزان)

راهکار 1/5 سند تحوّل :تعمیم دوره ی پیش دبستانی به ویژه در مناطق محروم با تاکید بر آموزش های قرآنی و...[3]

- راهکار 7/11سند تحوّل :توسعه زمینه پژوهشگری و افزایش توانمندی ها ... و برگزاری جشنواره های الگوهای تدریس برتر[4]

- بند 7 بیانیه ارزش های سند تحوّل : نقش معلّم ( مربی ) به عنوان هدایت کننده و اسوه امین و بصیر در فرایند تعلیم و تربیت2





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
شنبه 8 آذر 1393
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 04:55 ق.ظ

Very good tips. Thanks!
buy viagra at walmart viagra no presc viagra tablets online purchase how to buy generic viagra order sildenafil how buy viagra online viagra for men buy online viagra buying viagra online uk how can you buy viagra online
جمعه 17 فروردین 1397 08:34 ب.ظ

You stated this perfectly.
cialis venta a domicilio cialis farmacias guadalajara cialis uk acquisto online cialis cialis mit grapefruitsaft cialis sale online cialis super kamagra estudios de cialis genricos cialis kamagra levitra cuanto cuesta cialis yaho
جمعه 3 فروردین 1397 05:13 ب.ظ

Seriously a good deal of beneficial information!
cialis daily new zealand cialis 5 mg schweiz buy cialis online nz cialis 20 mg best price cialis free trial cialis usa cost cipla cialis online acheter cialis meilleur pri precios cialis peru cialis for sale south africa
دوشنبه 28 اسفند 1396 12:04 ق.ظ

Amazing many of good advice.
buy cialis sample pack cialis en 24 hora generic cialis in vietnam precios cialis peru warnings for cialis generic cialis levitra ou trouver cialis sur le net cialis 20 mg cost cialis lowest price cialis generic tadalafil buy
دوشنبه 13 شهریور 1396 10:19 ق.ظ
I every time emailed this weblog post page to all my associates, because if like to read it afterward my
friends will too.
جمعه 13 مرداد 1396 11:48 ق.ظ
I am regular visitor, how are you everybody?
This piece of writing posted at this website is genuinely pleasant.
چهارشنبه 23 فروردین 1396 05:22 ب.ظ
It's going to be ending of mine day, except before finish
I am reading this impressive post to increase my experience.
جمعه 18 فروردین 1396 02:35 ب.ظ
Hello this is kinda of off topic but I was wondering if
blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML.

I'm starting a blog soon but have no coding expertise so
I wanted to get guidance from someone with experience.
Any help would be enormously appreciated!
پنجشنبه 20 اسفند 1394 09:31 ق.ظ
شنیده بودیم اصفهانیا خسیسن ولی نه دیگه تا این حد که حتی نذارن متن وبلاگشون هم کپی بشه.
احتمالا شنیدید که زکات علم نشر آن است.
مطالب شما هم که اکثرا از کتب اساتید دانشگاه گرفته شده. پس خواهشا یه خرده سعه صدر داشته باشید. این مطالب رو میشه در همه جا پیدا کرد و هیچ کس معطل مطالب وبلاگ شما نیست.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





پیوندها
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
دیکشنری
جستجو گر گوگل
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
 تصاویر type="text/javascript" src="http://pichak.net/blogcod/random-photos/art-painting/random.js">
استخاره قرآن
استخاره آنلاین با قرآن کریم

نمایشگر آی پی فارسی پیشرفته  فال حافظ

نمایشگر آمارآلکسا
اول صفحه اوقات شرعی
تعبیر خواب

تعبیر خواب آنلاین

رتبه سنج گوگل  داستان كوتاه
داستان روزانه
وضعیت آب وهوا ****

قالب وبلاگ

بنیاد خیریه مهر نور, بنر حمایتی,بنر خیریه,بنر مهر نور